Wij hebben zorg voor ieder ander, met name voor hen die het moeilijker hebben dan wijzelf en dat doen wij door volhardend te zijn in onze betrokkenheid.

Kinderboekenweek: ‘Lekker eigenwijs!

11 oktober 2024

Wat een week hebben we achter de rug tijdens de 'Kinderboekenweek 2024', met het geweldige thema 'Lekker Eigenwijs!' Boeken vol tegendraadse en eigenzinnige personages stonden centraal, en de leerlingen van zowel de Savioschool als de Daltonschool hebben dat op fantastische wijze gevierd. Hier is een terugblik op een aantal hoogtepunten!

Een feestelijke opening

De Kinderboekenweek werd feestelijk afgetrapt met een gezamenlijke bijeenkomst van de Savioschool en de Daltonschool. Elke klas kreeg een gloednieuw boek cadeau, passend bij het eigenwijze thema van dit jaar. Het hoogtepunt was een sprankelend toneelstuk, uitgevoerd door de leerkrachten, met hoofdrollen voor bekende eigenwijze helden als Mees Kees, Pippi Langkous en Floddertje. Het publiek genoot zichtbaar van de humor en het herkenbare, ondeugende gedrag van deze helden.

Succesvolle boekenmarkt

De boekenmarkt was een groot succes! De brede school was gevuld met leerlingen en ouders die samen boeken kochten en verkochten. De sfeer was fantastisch, iedereen liep met stapels boeken onder de arm en vol enthousiasme rond.

Voorleesochtend: samen lezen

Tijdens de voorleesochtend konden de kinderen zelf kiezen naar welk verhaal ze wilden luisteren, ongeacht hun groep of school. De gezellige, gemengde groepen luisterden aandachtig naar verhalen vol eigenzinnige personages, voorgelezen door leerkrachten. De gezamenlijke leeservaring was een prachtig moment van verbinding tussen de scholen.

Bezoek van Selma Noort

De bekende kinderboekenschrijfster: Selma Noort, vooral bekend van boeken zoals 'De zee kwam door de brievenbus' en 'Eilandheimwee', kwam op bezoek om te vertellen over haar werk. De kinderen hingen aan haar lippen tijdens haar spannende verhalen en leerden hoe het is om als auteur karakters te bedenken. Dit bezoek inspireerde velen om ook zelf verhalen te gaan schrijven!

Voorleeswedstrijd: wie gaat door?

De jaarlijkse voorleeswedstrijd mocht natuurlijk niet ontbreken. De spanning was om te snijden, want de winnaar gaat door naar de volgende ronde om voorleeskampioen van Hillegom te worden! Alle deelnemers oefenden keihard, en de kwaliteit van de voorlezers was indrukwekkend.

Wie wint de Gouden Penseel?

Niet alleen verhalen stonden centraal, ook kunst kwam aan bod met de Gouden Penseel-wedstrijd. De leerlingen hebben hun eigen tekeningen en ontwerpen gemaakt, waarbij iedereen druk bezig was met het creëren van de mooiste kaften van hun eigen boek. De winnaars krijgen een prachtige gouden penseel als trofee.

Al met al was het een fantastische Kinderboekenweek. Met dit soort evenementen bouwen we samen aan prachtig en inspirerend onderwijs waarin kinderen hun creativiteit en eigenzinnigheid kunnen laten zien! We kijken nu al uit naar volgend jaar!

Samen maken we prachtig onderwijs!